Fortsätt till huvudinnehåll

Ett litet fragment ur mitt liv

Under sommaren 2022 funderade jag igenom hela mitt liv för att hitta ledtrådar.

Det finns någonting som jag kallar för nyckelhändelser som har byggt upp vem jag är idag. 


Dessa händelser uppfyller en viktig funktion, om vi inte skulle ha egenskapen att memorera skulle vi troligtvis bränna oss på spisplattan dagligen 🤔 Skillnaden är ändå vilka minnen som är bra för mitt välmående och vilka som enbart är skadliga. 


Det är våra olika händelser som gör varje människa unik.

Jag har inte så många minnen från när jag var barn, men dom minnen som jag har kvar är oftast händelser som har påverkat mig mycket på ett eller annat vis och har skapat det filter hur jag ser världen. En av dom händelser som påverkat mig mycket är när jag blev mobbad några år i lågstadiet. Att varje morgon bege sig till skolan fylld av ångest är ingenting jag önskar något barn ska behöva uppleva, men verkligheten är tyvärr en annan. 

Man är mera mottaglig för mobbning när man är ung.

Att se ner på sig själv resten av livet pga vad en handfull andra människor gjort under en kort period under ens livstid är värre än själva mobbningen. Man kan säga att ens egna intelligens arbetar mot en själv per automatik. Mobbarna försvinner ur ens liv men själva mobbningen fortsätter av ens egna intelligens och kreativitet.

När man blir äldre blir man mindre mottaglig för sånt där, men det som hänt tidigare finns oftast kvar om man inte själv fokuserar och tar kontroll över sina tankar som oftast kör på av sig själv i bakgrunden. 

Prata med det där barnet inom dig och berätta att anledningen till att du blev mobbad var för att du har en uppsättning unika egenskaper som du kanske inte vågar visa idag.

På grund av mobbningen fick jag ett sämre självförtroende men även en större förståelse för människor som är utsatta. 
När jag fokuserade på mina tankar blev jag mera medveten på hur jag tänker om mig själv. Jag fick även bättre kontroll över vilka egenskaper jag vill ha kvar. Dom är ju trots allt mina. 😉 

Det är inte enkelt att få bort negativa tankar, men troligtvis minst lika viktigt som allt annat vi sätter ner tid på.

Kommentarer

  1. Mycket bra skrivet. Jag blev själv mobbad ända från jag började skolan tills jag gick ut högstadiet och flyttade till annan ort.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Du och jag kanske har olika bild av världen. Oroa dej inte, det är vanligare än man kan tro, så skriv gärna vad du tycker.

Populära inlägg i den här bloggen

Ångans Tid: En Personlig Inblick & Fakta i den Första Industriella Revolutionens Ljus och Skuggor

Som barn till en hovslagare och en hemmafru i en liten by i det tidiga 1800-talets England kunde jag aldrig ha föreställt mig de förändringar som kom att svepa över vår vardag med den Första Industriella Revolutionen.  Min berättelse, lika delar hopp och förtvivlan, börjar i den lilla smedjan och leder till stadens bullriga fabriker. Innovationens Gyllene Tid När jag var ung, var fält och floder centrum för vår tillvaro, med hästar som vår primära kraftkälla.  Men snart började en märkbar förändring sippra in i vår vardag.  Nyheten om ångmaskinen, en häpnadsväckande apparat som kunde driva andra maskiner med kraft hämtad från kokande vatten, spreds snabbt genom byarna. För många av oss var detta ett löfte om ett nytt, blomstrande samhälle.   Vi drömde om arbete i fabrikerna, där lönerna var högre och möjligheterna bredare än de ständigt repetitiva dagarna i fälten.  Vi inbillade oss en tillvaro där alla kunde få en bit av den växande ekonomiska pajen. En Ny Dag, En Ny Arbetsdag Men sna

Människans Sökande av Livskvalitet - När Lagar Spelar med Liv

Drogpolitikens labyrint är långt ifrån en enkel gåta att lösa. När vi utforskar de komplexa frågorna kring designdroger, kriminalisering och samhällets roll, står vi inför en realitet som ofta förbises. Låt oss fördjupa oss i dessa nyanser och undersöka varför människor följer lagen, vad som sponsrar kriminella nätverk och varför designdroger ibland kan vara farligare än de ämnen de efterliknar. Symboliska Beslagtag : När Myndigheter och Människan Försöker Följa Lagen En central aspekt av den pågående drogpolitiken är beslagtagande av illegala droger. Myndigheter över hela världen genomför årligen stora beslag av droger, men det finns en bitter sanning som ibland glöms bort.   Många av de droger som beslagtas är i själva verket symboliska , och det är ofta de mindre spelarna som ställs inför rätta. De stora kriminella nätverken fortsätter ofta sin verksamhet ostört, och deras huvudsakliga inkomst kommer till största delen från helt vanliga medborgare som troligtvis hellre skulle köpa

The Gateway Experience - Uppnå ett förändrat medvetande

Det här blogginlägget kretsar kring en tidigare hemligstämplad CIA-rapport från 1983 som handlar om en teknik som kallas för Gateway Experience, vilket är ett träningssystem som är utformat för att fokusera hjärnvågseffekt för att förändra medvetandet och slutligen undkomma tids- och rumsbegränsningarna.   Författaren till rapporten av Gateway Process är överstelöjtnant Wayne M. McDonnell, här i texterna kallad kort och gott Wayne. Texterna är förenklade och översatta till svenska där källan är dom 30 a4 dokument som finns tillgängliga i sin helhet här . Banden med teknikerna, ljudfilerna finns att lyssna på här . (på engelska)  Det lönas att läsa och bekanta sig lite med dom olika tekniker som används för att bättre förstå hur ljudfilerna fungerar före man lyssnar på dom. Eftersom teknikerna i stort sett är baserad på meditation så är det viktigt att vara i en ostörd omgivning där du känner dig lugn och trygg. Varje ljudfil är mellan 30-40 minuter och det finns 48 stycken att lyssna