Fortsätt till huvudinnehåll

Ångans Eko: Ett Ögonblick i Tiden med Erik Johansson i det Framväxande Industriella Helsingfors

Kära dagbok,  

En mjuk sommarbris sveper över Helsingfors denna klara augusti morgon.

Det är 3 augusti 1895 och ångbåtarna som anländer till hamnen levererar sina exotiska varor, vilket fyller luften med en blandning av salt, trä och äventyr. Jag, Erik Johansson, kan inte låta bli att stanna och iaktta detta skådespel på min väg till fabriken.            


Helsingfors, staden som aldrig sover, är mitt imperium, om än på ett osynligt sätt. Jag har sett den förvandlas från en dvalande hamnstad till en av de mest pulserande industricentrumen i landet. 
Ångmaskiner, järnvägar och fabriker har stigit upp ur marken som svampar efter en regnig dag, och jag har varit en av de som skördar dess rikedomar.

Min fabrik, Johansson Textiles, är nu en av de mest framstående tillverkarna av tyger och textilier i regionen. 

Det var min farfar som lade grunden till denna verksamhet, men det är jag som har byggt den till de höjder den nu har nått. 

Varje dag betraktar jag de hundratals arbetare som tovar och väver, och deras arbete har inte bara försett min kära fru Helena och våra tre barn med ett bekvämt liv, utan även gjort oss till en av de mest respekterade familjerna i staden.

Till den vanlige man må tyckas att vi lever i en idyll, och visst, jag har hört talas om de växande oroligheterna bland de fattigare klasserna. 

Människorna som sliter i kolgruvor, arbetarna i fabrikerna – de som inte åtnjuter frukterna av detta teknologiska underverk på samma sätt som jag och min familj gör. 

Jag ser dem, men jag har valt att blunda.


En del anser mig förmodligen vara hjärtlös, men jag ser mig själv som en realist. 
Ja, det finns en växande klyfta mellan de som har och de som inte har, men är det inte alltid så när progressen sker? 
När jag ser mina barn leka i trädgården, obekymrade och fria, fylls mitt hjärta med värme och jag kan inte känna annat än tacksamhet över den position som vi har skapat oss. 

Men jag är ingen dum man. 

Jag förstår att oroligheterna som gror bland de mindre bemedlade kan slå ut mot oss som sitter på resurserna. Kanske finns det sätt att stilla dessa känslor utan att offra den position och bekvämlighet som jag och min familj nu njuter av. 

Ett slags kompromiss, där vi – de välbärgade – kanske ger en smula mer, och de fattiga känner att även de är en del av denna framåtskridande tid.

Vi lever i en brytningstid, och jag är både en aktör och en åskådare i detta drama. 

Jag undrar ibland om framtida generationer kommer att se tillbaka på denna tidpunkt med beundran eller förakt. Kanske en blandning av båda.


Endast tiden kan avslöja detta mysterium.


Med respekt och reflektion,

Erik Johansson

Yrke: Fabriksägare

Ort: Helsingfors, Finland



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ångans Tid: En Personlig Inblick & Fakta i den Första Industriella Revolutionens Ljus och Skuggor

Som barn till en hovslagare och en hemmafru i en liten by i det tidiga 1800-talets England kunde jag aldrig ha föreställt mig de förändringar som kom att svepa över vår vardag med den Första Industriella Revolutionen.  Min berättelse, lika delar hopp och förtvivlan, börjar i den lilla smedjan och leder till stadens bullriga fabriker. Innovationens Gyllene Tid När jag var ung, var fält och floder centrum för vår tillvaro, med hästar som vår primära kraftkälla.  Men snart började en märkbar förändring sippra in i vår vardag.  Nyheten om ångmaskinen, en häpnadsväckande apparat som kunde driva andra maskiner med kraft hämtad från kokande vatten, spreds snabbt genom byarna. För många av oss var detta ett löfte om ett nytt, blomstrande samhälle.   Vi drömde om arbete i fabrikerna, där lönerna var högre och möjligheterna bredare än de ständigt repetitiva dagarna i fälten.  Vi inbillade oss en tillvaro där alla kunde få en bit av den växande ekonomiska pajen. En Ny Dag, En Ny Arbetsdag Men sna

Människans Sökande av Livskvalitet - När Lagar Spelar med Liv

Drogpolitikens labyrint är långt ifrån en enkel gåta att lösa. När vi utforskar de komplexa frågorna kring designdroger, kriminalisering och samhällets roll, står vi inför en realitet som ofta förbises. Låt oss fördjupa oss i dessa nyanser och undersöka varför människor följer lagen, vad som sponsrar kriminella nätverk och varför designdroger ibland kan vara farligare än de ämnen de efterliknar. Symboliska Beslagtag : När Myndigheter och Människan Försöker Följa Lagen En central aspekt av den pågående drogpolitiken är beslagtagande av illegala droger. Myndigheter över hela världen genomför årligen stora beslag av droger, men det finns en bitter sanning som ibland glöms bort.   Många av de droger som beslagtas är i själva verket symboliska , och det är ofta de mindre spelarna som ställs inför rätta. De stora kriminella nätverken fortsätter ofta sin verksamhet ostört, och deras huvudsakliga inkomst kommer till största delen från helt vanliga medborgare som troligtvis hellre skulle köpa

The Gateway Experience - Uppnå ett förändrat medvetande

Det här blogginlägget kretsar kring en tidigare hemligstämplad CIA-rapport från 1983 som handlar om en teknik som kallas för Gateway Experience, vilket är ett träningssystem som är utformat för att fokusera hjärnvågseffekt för att förändra medvetandet och slutligen undkomma tids- och rumsbegränsningarna.   Författaren till rapporten av Gateway Process är överstelöjtnant Wayne M. McDonnell, här i texterna kallad kort och gott Wayne. Texterna är förenklade och översatta till svenska där källan är dom 30 a4 dokument som finns tillgängliga i sin helhet här . Banden med teknikerna, ljudfilerna finns att lyssna på här . (på engelska)  Det lönas att läsa och bekanta sig lite med dom olika tekniker som används för att bättre förstå hur ljudfilerna fungerar före man lyssnar på dom. Eftersom teknikerna i stort sett är baserad på meditation så är det viktigt att vara i en ostörd omgivning där du känner dig lugn och trygg. Varje ljudfil är mellan 30-40 minuter och det finns 48 stycken att lyssna