Fortsätt till huvudinnehåll

Har du mardrömmar som plågar dej? En metod värt att testa!

Jag har under en stor del av mitt vuxna liv levt med en återkommande mardröm. 

Drömmen har handlat om att jag har blivit jagad av en ilsken björn, jag har alltid upplevt drömmarna som väldigt klara och verkliga, och jag har ofta vaknat med en stark rädsla i kroppen. Ibland har drömmen känts så pass lång och intensiv att jag även vaknat upp svettig på natten. 

Varför jag drömmer om en björn har jag ingen aning om eftersom jag i mitt vakna tillstånd inte känner någon rädsla för björnar. 


Vad som fungerar för mej kanske inte fungerar lika bra för andra. 

När jag var i 30 års åldern så snubblade jag över någonting på internet som kallas för "Lucid dreaming".
Jag blev intresserad av ämnet vilket ledde till att jag läste väldigt mycket om dom olika metoder, information människor delar på nätet. Många metoder fungerade inte på mej.

 

Jag ville få bort den där mardrömmen och där kom lucid dreaming in i bilden för mej. Det blev ett både spännande och roligt "självhjälps-projekt".

När jag startade mitt projekt så utgick jag ifrån att jag drömmer varje natt när jag hamnar in i den djupa sömnen som jag uppnår några timmar efter jag somnat. Bara för att jag på morgonen inte är medveten (inte mins) vad jag drömt betyder inte nödvändigtvis att jag inte har drömt.


En sak som jag lärt mej av erfarenhet är att väldigt ofta när jag har "grubblat" om någonting på kvällen innan jag somnar, så är det, det första som dyker upp i huvudet på morgonen när jag vaknar.

1. Vattenglas-Metoden

Jag började med att dricka ett stort glas vatten före jag gick och sova på kvällen, detta med hopp om att bli pinknödig några timmar efter jag somnat. Före jag somnade på kvällen så tänkte jag (slappnade av i kroppen och fokuserade) på att bli mera medveten om att jag drömmer. 

2. För mej så fungerade denna metod den andra gången jag testade. 

Jag drack vatten på kvällen, gick till sängen för att sova, slappnade av i kroppen och funderade på att vara medveten över att jag drömmer. Jag somnade och några timmar efter, blev jag medveten över att jag drömde, jag blev medveten eftersom jag blev pinknödig och kom upp från djupsömnen till en ytligare nivå där jag blev lite medveten om min kropp (hjärnan vaknade lite) samtidigt som jag fortfarande drömde. 

3. Det sista jag tänkte på innan jag somnade dök upp i min hjärna.

När jag blev medveten om att jag var i en dröm kunde jag även styra vad som hände i drömmen. Som man kanske kan förstå är allt möjligt när man drömmer, det är bara din egna kreativitet som sätter gränserna. 

4. Från mardröm till en trevlig och minnesvärd upplevelse.

Att bli bättre på att identifiera drömmar blir man genom att vara mera medveten om att man kan befinna sej i en dröm även trots att man är 100% säker på att man är vaken. 

Nu när mardrömmarna dyker upp så är jag (trots att jag inte dricker vatten på kvällen) medveten om att det är en dröm som jag kan styra. 
Det är min hjärna, mitt medvetande, mina drömmar, det är jag som styr vad som händer i mina drömmar.

 

5. Ett varningens finger!

Jag rekommenderar ingen att medvetet med "vattenmetoden" sträva efter "lucid dreaming" varje natt eftersom det stör sömnen till den grad att du är trött dagen efter. Använd metoden endast för att bli medveten om att du kan styra drömmar. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ångans Tid: En Personlig Inblick & Fakta i den Första Industriella Revolutionens Ljus och Skuggor

Som barn till en hovslagare och en hemmafru i en liten by i det tidiga 1800-talets England kunde jag aldrig ha föreställt mig de förändringar som kom att svepa över vår vardag med den Första Industriella Revolutionen.  Min berättelse, lika delar hopp och förtvivlan, börjar i den lilla smedjan och leder till stadens bullriga fabriker. Innovationens Gyllene Tid När jag var ung, var fält och floder centrum för vår tillvaro, med hästar som vår primära kraftkälla.  Men snart började en märkbar förändring sippra in i vår vardag.  Nyheten om ångmaskinen, en häpnadsväckande apparat som kunde driva andra maskiner med kraft hämtad från kokande vatten, spreds snabbt genom byarna. För många av oss var detta ett löfte om ett nytt, blomstrande samhälle.   Vi drömde om arbete i fabrikerna, där lönerna var högre och möjligheterna bredare än de ständigt repetitiva dagarna i fälten.  Vi inbillade oss en tillvaro där alla kunde få en bit av den växande ekonomiska pajen. En Ny Dag, En Ny Arbetsdag Men sna

Människans Sökande av Livskvalitet - När Lagar Spelar med Liv

Drogpolitikens labyrint är långt ifrån en enkel gåta att lösa. När vi utforskar de komplexa frågorna kring designdroger, kriminalisering och samhällets roll, står vi inför en realitet som ofta förbises. Låt oss fördjupa oss i dessa nyanser och undersöka varför människor följer lagen, vad som sponsrar kriminella nätverk och varför designdroger ibland kan vara farligare än de ämnen de efterliknar. Symboliska Beslagtag : När Myndigheter och Människan Försöker Följa Lagen En central aspekt av den pågående drogpolitiken är beslagtagande av illegala droger. Myndigheter över hela världen genomför årligen stora beslag av droger, men det finns en bitter sanning som ibland glöms bort.   Många av de droger som beslagtas är i själva verket symboliska , och det är ofta de mindre spelarna som ställs inför rätta. De stora kriminella nätverken fortsätter ofta sin verksamhet ostört, och deras huvudsakliga inkomst kommer till största delen från helt vanliga medborgare som troligtvis hellre skulle köpa

The Gateway Experience - Uppnå ett förändrat medvetande

Det här blogginlägget kretsar kring en tidigare hemligstämplad CIA-rapport från 1983 som handlar om en teknik som kallas för Gateway Experience, vilket är ett träningssystem som är utformat för att fokusera hjärnvågseffekt för att förändra medvetandet och slutligen undkomma tids- och rumsbegränsningarna.   Författaren till rapporten av Gateway Process är överstelöjtnant Wayne M. McDonnell, här i texterna kallad kort och gott Wayne. Texterna är förenklade och översatta till svenska där källan är dom 30 a4 dokument som finns tillgängliga i sin helhet här . Banden med teknikerna, ljudfilerna finns att lyssna på här . (på engelska)  Det lönas att läsa och bekanta sig lite med dom olika tekniker som används för att bättre förstå hur ljudfilerna fungerar före man lyssnar på dom. Eftersom teknikerna i stort sett är baserad på meditation så är det viktigt att vara i en ostörd omgivning där du känner dig lugn och trygg. Varje ljudfil är mellan 30-40 minuter och det finns 48 stycken att lyssna